Iz recenzije romana “Rafaelo” Ante Marinčića

rafaelo

“Novi roman Ante Marinčića Rafaelo na osebujan način literarno obrađuje tematiku i problematiku statusa i usuda intelektualca iz bosanske provincije u nesretnom i tragičnom vremenu tranzicije. Za razliku od dosad objavljenih njegovih proznih uradaka, Marinčić u svom najnovijem djelu ne forsira toliko angažirani kritičko-realistički pristup povijesno-socijalnoj stvarnosti – zapravo ne inzistira na autorskoj kritičko-ironijskoj distanci spram kulturno-civilizacijskih i mentalitetskih nedostataka i ograničenja ljudi ovoga podneblja, zbog kojih je ponajprije naša zajednica u širem smislu u posljednja dva-tri desetljeća doživjela takav i toliki pomak unatrag, do samog dna europskih i svjetskih ljestvica po svim bitnim pokazateljima organiziranosti i kvaliteta društvenog, ekonomskog i kulturnog života. Kroz sudbinu dva glavna lika ovog romana, Rafaela i Marka, autor se koncentrira na jedan uži tematsko-problematski krug – na tragični usud duhovnosti uopće, a posebno na deprimiranost, marginaliziranost i nemoć obrazovanih, umnih i sposobnih ljudi, koji u svakoj normalnoj zajednici imaju status predvodnika i aureolu najznačajnijih, najzaslužnijih i najpoštovanijih sudionika društvenog života. Riječ je zapravo o sustavu vrijednosti koji je posve poremećen ili čak urušen – o tome da se nekritički preuzimaju gotovi modeli ponašanja, djelovanja i morala, u kojima su jedino najniži nagoni izvorni i s kojima nisu i ne mogu biti kompatibilni bilo kakvo unapređenje, reorganiziranje niti uzdizanje općeg interesa i društvenog života spram sebične i ksenofobične samodovoljnosti pojedinca. Dobro, Lijepo i Uzvišeno kao takvi, kao kategorije, kao ideali i uzori apriori su kompromitirani i odbačeni, naprosto zato što se ne uklapaju u osnovni model ponašanja: A gdje sam tu ja? – model surovog otimačkog, sebičnog interesnog partikularizma, u kom je jedina mjera Nek’ ja imam sve, a drugi ništa…..

…..Razlikovni princip od kojeg autor polazi u gradnji ovih likova kao posebnih i drukčijih u odnosu na veliku većinu pripadnika njihove zajednice jest zapravo empatija – još uvijek zadržana sposobnost ove dvojice da razumiju drugog čovjeka, da suosjećaju s njim i, uopće, da se daju ili žrtvuju za drugog. Ta inicijalna empatijska otvorenost realizira se prije svega u dubokoj prijateljskoj vezi ove dvojice: oni su posvećeni jedan drugom, brižni i aktivni u međusobnoj ljudskoj potpori – toliko da njihove sudbine ostaju čvrsto isprepletene čak i nakon iznenadne Markove smrti. Upravo s tim u vezi Marinčić u ovom romanu uspijeva u kompozicijskom i u stilističkom smislu napraviti jedan interesantan otklon, koji značajno doprinosi pojačanoj čitateljskoj pozornosti i višem stupnju estetske izgrađenosti i ostvarenosti ove proze: on, naime, konstruira drugi dio romana kao svojevrsno fantastičko multipliciranje, “ponavljanje” Markovog lika u posve novom i drukčijem kontekstu – prateći zanimljivu i uzbudljivu sudbinu jedne tamnopute Amerikanke, koja je igrom slučaja, na nekom seminaru o mrežnom marketingu u Austriji, upoznala Marka, s njim spavala samo jednom i tad ostala trudna…..

……Ovaj uzbudljivi melodramatski okvir dan je u besprijekorno ispoštivanom obrascu najtiražnijih popularnih romana – ali je naglasak ipak stavljen na začuđujuće fantastičko razrješenje u formalnom smislu nedovršene i u suštinskom smislu nedorečene Rafaelove i Markove priče…..

……Marinčić je iznova uspio napraviti intrigantno i zanimljivo djelo, koje predstavlja i lucidnu kritiku povijesno-socijalne stvarnosti i maštovito literarno rješenje nerješivog problema “luđačke košulje” (odnosno, daytonskog ras-trojstva države Bosne i Hercegovine).”

Željko Grahovac, prof.

(Preuzeto s bloga  http://antomarincic.com/kritike_rafaelo.html )