Jovan Jovanović Zmaj


 

zmaj

ALA JE LEP OVAJ SVET

 

Ala je lep ovaj svet,

onde potok,

ovde cvet,

tamo njiva,

ovde sad,

eno Sunce,

evo hlad!

 

Tamo Dunav,

zlata pun,

onde trava,

ovde žbun,

slavuj pesmom

ljulja lug.

Ja ga slušam

i moj drug.

 

 

ZIMSKA  PESMA

 

Zima, zima, e pa šta je,
Ako j zima, nije lav!
Zima, zima, pa neka je,
Ne boji se ko je zdrav!

Hajd napolje momak ko je,
Tamo veje krupan sneg,
Višen onde navejo je
Čitav bedem, čitav breg.

A šta može zima meni,
Šta mi može, šta mi sme?!
Nek mi nosić pocrveni,
Eto to je, to je sve!

Seka Zorka, nemoj stati,
Tvoj nek bude prvi red
Sad ćemo se zagrejati,
Čučni samo na taj led!

Gle sad žive železnice,
To je trka, to je let!
Zbogom ptice krilatice,
Naš je sada ceo svet!

 

DETE  I  BAKA

 

Bako, stara bako – babuščice mila
Jesi l“ i ti kadgod mala, mlada bila?
Jesi l“ mogla kadgod ispraviti leđa?
Je l“ i tvoja kosa bila kadgod smeđa?
Je l“ i tvoja halja bila kadgod kratka?
Je l“ i tebe kogod zvao: „Dušo moja slatka?“
Je l“ i tebi kogod kadgod “vaku lutku dao?
Valjda se skrhala, pa ti je sad žao?
– Ta zar mora, bako, ostareti svako?
Hoću l“ i ja, bako, ostareti tako?
Moram li zar i ja biti tako seda?
Tako smežurana, zgurena i bleda?
Pa zar tome nema baš nikakva leka?
– Zar se to ne može živeti doveka?

 

 

Jovan Jovanović – Zmaj (1833- 1904)  je bio jedan od najvećih liričara srpskog romantizma. Po zanimanju bio je ljekar, a tokom cijelog svog života bavio se uređivanjem i izdavanjem književnih, političkih i dječjih časopisa. Najznačajnije Zmajeve zbirke pjesama su „Đulići“ i „Đulići uveoci“, prva o srećnom porodičnom životu, a druga o bolu za najmilijima. Pored lirskih pjesama, pisao je satirične i političke pjesme, a prvi je pisac u srpskoj književnosti koji je pisao poeziju za djecu.

Veliki broj njegovih šaljivih i dječijih pesama, štampanih po raznim listovima i časopisima, izašao je u dva izdanja cjelokupnih djela: „Pevanija“ i „Druga pevanija“. Poznata je i njegova rodoljubiva oda “Svetli grobovi” (1879).

Posljednje su štampane zbirke: „Snohvatice“ i „Devesilje“. U prozi je napisao jednu pjesničku legendu („Vidosava Branković“) i jedan šaljivi pozorišni komad („Šaran“).

 

Komentariši

